Schematy utrudniające pracę psychoterapeutom

CZY CZUJESZ SIĘ NIEWYSTARCZAJĄCO DOBRYM TERAPEUTĄ?

 

Dysfunkcjonalne przekonania terapeutów

Terapeuci poznawczo-behawioralni codziennie zajmują się pracą nad identyfikacją i modyfikacją nieadaptacyjnych myśli automatycznych, przekonań pośredniczących i przekonań kluczowych swoich pacjentów. Sami jednak również nie są wolni zniekształceń poznawczych. Young (1999) wskazuje schematy Samopoświęcenia, Deprywacji Emocjonalnej i Nieubłaganych Standardów jako powszechne wśród osób wybierających zawód psychoterapeuty, a Williams (1992) wymienia następujące popularne w tej grupie zawodowej dysfunkcjonalne przekonania:

  1. Muszę wyleczyć każdego pacjenta.
  2. Jeśli mi się to nie udaje, to dlatego, że nie mam wystarczającej wiedzy.
  3. Każda sesja musi być udana.
  4. Muszę sprawić, żeby pacjent poczuł się lepiej.
  5. Muszę być szanowany i lubiany przez wszystkich moich pacjentów.
  6. Muszę być co najmniej tak dobry jak najlepszy terapeuta z danej dziedziny.
  7. Zawsze powinienem wiedzieć, co mam robić w terapii.
  8. Nie powinienem mieć własnych emocjonalnych problemów.
  9. Nie powinienem nie lubić swoich pacjentów.
  10. Pacjenci nigdy nie powinni mnie przyłapać na popełnieniu błędu.

 

Powstaje więc pytanie, w jaki sposób radzić sobie z poczuciem niekompetencji, które jest tak powszechne wśród terapeutów?

 

Program SP/SR może Ci pomóc

Self-Practice/Self-Reflection to program rozwoju osobistego dla początkujących i doświadczonych terapeutów poznawczo-behawioralnych, stworzony i rozwijany od ponad dwudziestu lat przez Jamesa Bennetta-Levyego i współpracowników na całym świecie. Jego skuteczność została potwierdzona licznymi badaniami. Od ubiegłego roku mamy przyjemność wdrażać go również w Polsce. W tym czasie zrealizowaliśmy pięć edycji programu, w których uczestniczyło 57 osób, a szósta edycja właśnie dobiega końca. Te doświadczenia pozwoliły nam na zaobserwowanie pewnych prawidłowości i dokonanie pierwszych podsumowań.

 

Poczucie niekompetencji

POCZUCIE NIEKOMPETENCJI BYŁO JEDNYM Z NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANYCH DO PRACY PROBLEMÓW W DOTYCHCZASOWYCH EDYCJACH SP/SR POLSKA

Udział w programie SP/SR zaczyna się od wybrania przez każdego z uczestników problemu, nad którym będzie pracował w trakcie dziesięciu kolejnych tygodni (tzw. „challenging problem”). Należy podjąć decyzję, czy chcę pracować nad trudnością związaną z funkcjonowaniem zawodowym czy prywatnym. Ważne, aby problem ten wywoływał dyskomfort maksymalnie na poziomie 8/10 i nie wiązał się z np. z traumą czy żałobą. Jeśli chodzi o  „Ja Prywatne”, mogą to być trudności w  relacjach interpersonalnych, nadmierna koncentracja na tym, jak postrzegają nas inni, problem w wyrażaniu niektórych emocji, trudności w zaufaniu innym ludziom itp., natomiast w przypadku „Ja Terapeutycznego” – problemy z asertywnością w kontakcie z pacjentami, relacje z superwizorami czy kolegami z pracy itp.

 

Doświadczenia z dotychczasowych edycji SP/SR w Polsce pokazują, że uczestnicy często wybierali schemat niekompetencji jako problem, nad którym pracowali w trakcie programu. Podsumowując swoje efekty z uczestnictwa w nim, wskazywali na większą samoświadomość, ulgę z powodu normalizacji („inni też tak mają”), lepsze rozumienie mechanizmów podtrzymujących nieadaptacyjny sposób myślenia i zachowania, eliminację ograniczających zniekształceń poznawczych, zrozumienie swoich „błędnych kół” i umiejętność ich przerywania, większą świadomość swoich zasobów i mocnych stron oraz ogólny wzrost pewności siebie w pełnionej roli terapeuty.

 

Jeżeli więc Ty także należysz do licznego grona „niewystarczająco dobrych terapeutów”, udział w programie SP/SR może pomóc Ci w uwolnieniu się od tego schematu.

 


Wiktoria Czyżewska – psycholog, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, trener kompetencji miękkich. Prowadzi szkolenia dla psychoterapeutów – SP/SR, Trening asertywności oraz warsztaty „Ja jako terapeuta CBT”